Předvánoční období i svátky jsou nejdůležitějším a zároveň nejnáročnějším obdobím pro všechny maloobchodní prodejce, ať už se jedná o kamenné prodejny, nebo online obchody. U e-shopů tvoří tržby v tomto období až třetinu celkového příjmu za rok. Přípravu na sváteční nápor zákazníků byste proto neměli podcenit. Připravte se důkladně předem, aby vás nákupní horečka v plné síle nezaskočila v nedbalkách.
Ideální je, když se provozovatelé e-shopů začnou postupně připravovat na vánoční sezónu již během letních měsíců. Vánoční prodeje začínají u některých obchodníků v polovině září. I když to začíná pozvolna, je dobré být připraven a zásobit se už během babího léta sortimentem, který se dobře prodává, a snažit se vyladit expediční procesy. Málokdo si také udělá s předstihem čas, aby analyzoval chyby z předchozího roku a zhodnotil nabyté zkušenosti. To v praxi často vede k opakování stejných omylů, které stojí čas, peníze a někdy i přízeň kupujících. Pamatujte, že předvánoční šílenství se neodehrává jen ve strkanicích mezi regály, ale také ve virtuálním prostředí. Inspirujte se jednoduchými radami, jak se dobře připravit.
Vánoční nákupy e-shopům přinášejí nejen vyšší návštěvnost a více objednávek, ale provozovatelé musejí počítat i s nárůstem počtu vratek, reklamací a dotazů. To s sebou nese požadavek na skladové zásoby, logistiku a komunikaci se zákazníky. Balení a odesílání objednávek proto přenechte sezónním brigádníkům a soustřeďte se na důležitější věci.
Největší obavou těch, kteří řeší dárky na poslední chvíli, je, že objednávky se nestihnou doručit včas a dorazí až s křížkem po funuse. Proto důkladně prověřte termíny dodání u dodavatelů a podle toho navrhněte nejzazší datum pro objednání, u kterého můžeme garantovat doručení do Štědrého dne. Posilte také personální kapacitu na rychlejší zpracování objednávek a zařiďte širší nabídku možností dopravy. Nabídněte také kupujícím dopravu zdarma – to je pro mnohé faktor, který rozhoduje, zda v daném obchodě nakoupí.
Na odbavení většího množství objednávek je také potřeba připravit se včasným zásobením obalovými materiály. Pokud vlastníte zásilkový obchod a odesíláte zboží poštou nebo přes nasmlouvané dopravce, nakupte si dostatečnou zásobu poštovních a zásilkových obalů už teď. Poštovní krabice a zásilkové obálky všech druhů a rozměrů nabízí přední tuzemský výrobce obalových materiálů Paketo.cz. K dostání jsou i kartonové obálky, bublinkové obálky nebo poštovní samolepicí obálky, které slouží zejména pro přikládání dokumentů k zásilkám. Pokud potřebujete pevnější a bezpečnější obal, ideální jsou plastové obálky. Objednání všech potřebných obalů na jednom místě vám pomůže efektivně šetřit díky množstevním slevám u každého produktu.
Na viditelné místo soustřeďte speciální slevové akce a zákazníky obešlete speciálním vydáním newsletteru, kde je upozorníte na probíhající akce, zajímavé bonusy k nákupu a výhodné nabídky. Vytvořte také v rámci webu sekci Blog, kam přispějete s různými nápady a tipy. Mnoho lidí neví, co by měli svým blízkým koupit za dárky, proto uvítají inspiraci. Vytvořte pro ně také přehled bestsellerů a doporučovaných vánočních dárků i s ohledem na cenové limity. Rozdělte tipy na dárky podle toho, komu jsou určeny – to usnadní orientaci v nabídce.