Bezpečná hloubka dezénu? Zákonným minimem se neřiďte

Říká se, že zákony jsou proto, aby se porušovaly, ale v některých případech se spíš vyplatí jít jim trochu naproti a naopak udělat pro svou bezpečnost víc, než od vás vyžadují. Dobrým příkladem jsou uváděné minimální hloubky dezénů pneumatik. Zvláště u těch letních je totiž uváděná hranice skoro na pováženou.

 

Co nám nařizuje zákon?

Abychom dlouho nechodili okolo horké kaše. Minimální hloubka dezénu letních pneumatik je podle české legislativy 1,6 mm. Vypadá to jako dostatečná rezerva, ale věděli jste, že taková pneumatika odvede pryč jen 16% vody oproti zcela novému plášti? O odolnosti vůči nebezpečnému aquaplaningu na mokré silnici tak mluvit téměř nelze – ta se dostavuje až při hloubce dezénu od 3 mm výše.

Zimní pneumatiky jsou na tom o něco lépe, uváděné 4 mm si s běžnou vrstvou námrazy a sněhu 4 mm hravě poradí. Ale pozor, nejde o hodnotu uváděnou na začátku sezóny, ale na jejím konci! Ze čtyř v listopadu se totiž už v lednu může stát 3,8 nebo méně, což je už rozhodně za bezpečnou hranicí. Nebezpečný smyk pak už na sebe nenechá dlouho čekat. Péče o pneumatiky by se tedy neměla omezit jen na pečlivý výběr. Stejně důležitá je také jejich kontrola během užívání. Nákup nových pneumatik uprostřed sezóny totiž není rozmařilost, ale skutečná starost o bezpečí všech zúčastněných.

 

Tip navíc: vyznejte se v zimě!

Správný výběr pneumatik ale není jediným rozhodujícím faktorem při minimalizování rizika nehody. Stejně důležité je i přizpůsobení rychlosti vozidla aktuálnímu stavu vozovky. Ukážeme vám, jak si z pouhé předpovědi počasí odvodit aktuální stav cest.

  • Teplota nad 7°C při přetrvávající vlhkosti – vozovka bude vlhká, ovšem bez kluzkého náledí.
  • Teplota okolo 7°C  při přetrvávající vlhkosti – vozovka bývá velmi kluzká, místy pokrytá námrazou nebo náledím.
  • Teplota pod 7°C, sucho – i když se vozovka bude jevit jako suchá, mohou se zejména ve stinných místech nebo zatáčkách vykytovat ostrůvky s náledím. Na místě je tedy opatrnost.