3 způsoby, jak levně tisknout letáky

V posledních několika letech se technologie zdokonalují, a to i v natolik specifické oblasti, jako je tisk. Současný trh nabízí hned několik možností, přičemž každá má své přednosti a úskalí. V následujících řádcích se zaměříme na digitální a ofsetový tisk, stejně tak vám prozradíme, po jakém papíru sáhnout.

I v digitální době mají tištěné materiály obrovský smysl. Ideální totiž je skloubit nástroje online a offline marketingu. Pokud plánujete tisk letáků, budete se rozhodovat nejen mezi tiskařskými metodami, ale také několika druhy papírů.

 

Digitální tisk je rychlý a levný

V první řadě se nabízí klasický laserový tisk, při němž se toner v podobě prášku zapéká vysokou teplotou přímo do papíru. Jedná se o poměrně rychlou metodu, která je vhodná pro výtisk jakýchkoliv tiskovin. Co se týče ceny, digitální tisk je nízkonákladový, ovšem ideální je jen pro menší počet kusů. Výsledek je odolný, letáček tedy vydrží i vlhké počasí, tonerový prášek se totiž nerozmaže, jako je tomu třeba u inkoustu.

Digitální tisk má však i své nevýhody. Při tisku šedých barev a šedých přechodů je kvalita trochu horší, není možné tisknout přímou barvou a v případě většího množství letáků se tato technologie prodraží.

 

Ofsetový tisk jako kompromis mezi cenou a kvalitou

Ofsetový tisk se používá více než sto let, ale za celou tu dobu se technologie zdokonalila, přitom samotný princip je neustále stejný. Před tiskem se provádí osvit, kvůli němuž se sice cena za tiskoviny o něco zvyšuje a prodlužuje rychlost tisku, na druhou stranu je výsledek vysoce kvalitní a precizní.

Celkově je kvalita tisku lepší, navíc je možné tisknout přímou barvou, což výrazně sníží ceny u tiskovin, jež nemají v grafice příliš mnoho barev. V případě většího množství letáků je cena přijatelnější.

Počítejte však s tím, že ofsetový tisk není tak rychlý jako digitální. Pokud požadujete jen menší počet kusů, tak se vám tisk prodraží. Ještě je nevýhodou, že vlivem vlhka se může tisk mírně rozmazat.

 

Formáty papíru a jeho gramáž

Cena se odvíjí také od formátu a gramáže papíru. Důležité je sáhnout po správném řešení, kterým nejenže zaujmete, ale zároveň ušetříte.

 

Formáty a jejich využití

DL (210 × 99 mm) – pozvánky, vstupenky, vouchery, slevové kupóny

A6 (105 × 148 mm) – letáky s méně informacemi

A5 (148 × 210 mm) – nejčastější formát používaný pro letáky

A4 (210 × 297 mm) – letáky s větším množstvím informací i větším písmem

A3 (297 × 420 mm) – plakáty

 

Gramáž

Gramáž označuje hmotnost papíru, přičemž v tiskařském světě se pro tisk letáků používají papíry o gramážích od 60 do 350 g/m2. Záleží na tom, jak tvrdý papír potřebujete. Běžný kancelářský papír má 80 g/m2. Pro letáky roznášené do schránek je nejvhodnější gramáž od 90 do 115 g/m2, pro propagační letáky zase 135 až 150 g/m2.

Pro firemní prezentace, brožury a pozvánky jsou připraveny papíry s gramáži od 170 do 200 g/m2. Pro luxusní tiskoviny jsou ideální volbou papíry s gramáží od 250 g/m2, které jsou vysoce odolné a elegantní. Počítejte však s tím, že tisk je nákladný.

Dále cena záleží na tom, jestli zvolíte nějakou povrchovou úpravu či barevnost. Pro klasické letáky se využívá běžně bílý papír, ale i papír recyklovaný, nažloutlý, krémový, modrý, zelený či žlutý.

 

Vyberte si vhodnou firmu

Jakmile si uděláte jasno, jakou technologii tisku použijete a jaký papír zvolíte, pusťte se do hledání společnosti, která tisk letáků nabízí. Klidně si nechejte vypracovat cenovou kalkulaci od několika firem, ale dívejte se i na jejich recenze. Jedním z odborníků v tiskařském světě je společnost justprint, která nabízí 30% slevu pro přihlášené zákazníky.