Jaké typy zvedáků pro dílny rozlišujeme

Bez zvedáku se neobejde žádná autodílna nebo pneuservis. A platí to jak pro profesionální dílny, tak dílny nadšených amatérů, pro které jsou auta opravdovou vášní. Pokud se i vy zamýšlíte nad výběrem zvedáku pro svoji dílnu, není od věci ujasnit si, jaké typy zvedáků jsou na trhu k dispozici a mezi kterými budete vybírat. Jaké konkrétní zvedáky existují?

 

Základní dělení

 Zvedáky lze dělit podle řady různých parametrů. Máme proto zvedáky mechanické, pneumatické či hydraulické stejně jako zvedáky pevné a mobilní. Člověk vybírající zvedák pro autoservis nebo pneuservis bude ale volit především zvedáky lišící se principem zvedání, konkrétně mezi zvedáky nůžkovými a zvedáky sloupovými.

Při výběru je třeba dbát na kvalitu zpracování a materiálů, jedná se především o otázku bezpečnosti, stejně jako životnosti a samozřejmě funkčnosti. Opravdu kvalitní zvedáky jsou základem každého servisu.

 

Nůžkové zvedáky

 Velmi oblíbeným řešením pro servisy jsou nůžkové zvedáky. Jejich popularita spočívá především v malých nárocích na prostor i nízkých požadavcích na údržbu. Díky tomu, že se dá zvedák tohoto typu složit na velmi kompaktní velikost, v případě, že není zrovna používán, je v dílně hned výrazně více místa.

Nůžkové zvedáky jsou vhodné pro servis spodní části vozu: brzd, tlumičů apod. Vzhledem ke svým parametrům i relativně přijatelné ceně se jedná o řešení, které je realistické i pro soukromé dílny.

 

Sloupové zvedáky

 Sloupové zvedáky prodávané ve variantách s jedním, dvěma či čtyřmi sloupy, umožňují přístup je všem částem vozu stejně jako výměnu pneumatik. Jedná se o zvedáky, které mají obecně vyšší nosnost. Součástí sloupových zvedáků jsou vždy i robustní zabezpečovací prvky.

Elektrohydraulický pohon sloupových zvedáků je spolehlivý, neporuchový a současně i nenáročný na údržbu. Zvedáky existují jak v podobě se spodním propojením i s propojením horním. V prvním případě je třeba počítat s přítomností prahu, který musí vůz při najíždění na zvedák přejet. V druhém případě je zase více omezena maximální výška zdvihu.