Strategické umístění POP/POS propagace ovlivňuje úspěšnost prodeje

POP a POS nosiče jsou neoddělitelnou součástí prezentace zboží v místě nákup a prodeje. Jsou součástí marketingové in-store komunikace a ideálním nástrojem pro podporu kampaně. Škála konkrétních řešení je široká, jen na designu a provedení však úspěch těchto reklamních formátů nezávisí. Neméně důležité je i umístění, které musí být strategické, aby nenabouralo efektivitu POP/POS médií. Jakých zásad se držet?

Z výsledku průzkumu nákupního chování Shopper Engagement Study Czech Republic 2015 vyplývá, že 52 % nakupujících přijde do obchodu bez výrazné preference konkrétní značky a produktu a až 59 % nákupů je impulzivních, provedených na základě rozhodnutí na prodejním místě. Prodej zboží podpořený některým z POP/POS materiálů se zvýší průměrně o 45 %, investovat do této formy propagace tedy přináší vysokou pravděpodobnost úspěchu. V sales promotion patří k ověřené klasice, která příliš nepodléhá trendům a přináší dobré výsledky. Podnikáte-li na kamenných prodejnách, tyto užitečné nástroje vám jistě nemusíme představovat. Přesto se i zkušení obchodníci dopouštějí základních chyb co do umístění jednotlivých nosičů. To může mít negativní dopad na celkovou úspěšnost, neboť špatně umístěné reklamní nabídky nedokážou upoutat pozornost zákazníka, a tedy ovlivnit jeho konečné rozhodnutí o koupi.

 

Správné umístění je stěžejní

Právě umístění je klíčovým atributem prodejní efektivity POP/POS propagace zboží. Platí, že strategičtěji umístěný stojan, byť klasický, bude lépe prodávat než kreativně a technologicky zajímavě pojatý stojan na špatném místě. Na úrovni obecných doporučení kovaní marketéři radí umisťovat tyto prostředky reklamní komunikace na místa, kudy prochází nejvíce zákazníků nebo kde se nejdéle zdržují. To platí nejen v rámci celé prodejní plochy, ale i v jednotlivých produktových sekcích. Strategicky výhodně umístěný POP/POS poutač je také dobře viditelný krátce po příchodu do prodejny či produktové sekce. Pokud by se například nacházel na konci nákupní uličky, zákazník bude mít pravděpodobně už v košíku vložený jiný výrobek od konkurence a na sdělení z POP/POS poutače nebude brát zřetel. Je tedy vhodné umisťovat je na začátek, nebo alespoň v první polovině dané sekce.

 

Správný impuls ke koupi

Studie mapující nákupní chování a návyky opakovaně poukazují na skutečnost, že impulsní nákupy ovlivňuje také naladění zákazníka a jeho vnímavost vůči reklamním sdělením. Přímo u vstupu do prodejny a v první třetině nákupní zóny nejsou zákazníci ještě plně připraveni vnímat sdělení na POP médiích a impulsnímu nákupu nejsou příliš nakloněni. Do nákupního módu se přepínají postupně a postupně se i zvyšuje vnímání a účinnost působení POP/POS nosičů.

Prodej - Creative Commons (Pixabay.com)

Umístění podpoříte i odpovídajícím designem

Na správném místě o to více vyniknou účelné a vhodné POP/POS materiály z lepenky a kartonu. Najdete je u předního tuzemského výrobce obalových materiálů Paketo.one . Díky 21letým zkušenostem v oboru vám pomohou s nejvhodnějším výběrem materiálu a jeho zpracováním. Výrobce využívá vícevrstvé lepenky, kartony či papíry různých gramáží a povrchových úprav.