Špatná geometrie auta je v zimě riziko

Drobný déšť, sněžení, ranní ledovka nebo vrstva sněžné břečky nejsou na silnicích v zimě nic překvapivého. Pro bezpečnou jízdu v takových podmínkách potřebujeme auto, které je v naprostém pořádku. Velké riziko může představovat špatná geometrie kol.

 

Když auto táhne do strany

Pokud řidič nechce jinak, auto má jet rovně a zahýbat pouze tehdy, když řidič chce a točí volantem. Ne vždy je to ale pravidlem, mnoho aut táhne ke straně a řidič musí neustále usměrňovat, kam auto jede. Na suché silnici je to spíše drobná nepříjemnost, ale když nasněží nebo se objeví námraza, může být tato drobnost najednou velkým problémem, který ohrožuje naši bezpečnost. To, že auto táhne ke straně, není většinou chyba výběru pneumatik, povrchu silnice nebo špatně ukotveného volantu, ale geometrie. Dost často o ní majitel auta i ví, ale protože se nejedná o problém, který by znemožnil s autem jezdit, nechvátá s opravou. Onu větu „trochu táhne doleva“ slyšel asi každý, kdo si někdy půjčoval auto. Přesto bychom tuto vadu neměli považovat za běžný standard, ale snažit se ji řešit v servisu. Geometrie kol určuje postavení kol vůči silnici a pokud je seřízena chybně, komplikuje jízdu.

 

Pozor na vzorek

Většinou si problémy s geometrií způsobíme sami při jízdě. Náraz do překážky, najetí na obrubník nebo rychlé projetí výmolu může způsobit chybu v seřízení geometrie a auto se pak chová nezvykle. Kromě táhnutí ke straně při jízdě po rovné silnici vás může varovat i pomalé vracení volantu do středové pozice po projetí zatáčky nebo nerovnoměrné sjetí pneumatik, které je vidět na první pohled. Kontrola stavu a hloubky dezénu by měla patřit mezi pravidelné úkony, abychom případně odhalili i sjetí na vnitřní straně, které není zvenku vidět. Část pneumatik s minimálním vzorkem pak může na mokré nebo namrzlé silnici způsobit problémy při jízdě a ohrozit tak řidiče i ostatní.

Nechat si zkontrolovat geometrii bychom měli ideálně pokaždé, když se přezouvají pneumatiky a také vždy, když začneme mít při řízení pocit, že se auto nechová tak, jak by mělo.