Aby vám auto nestávkovalo
Doba jde dopředu mílovými kroky, jak by řekl klasik, a týká se to všeho kolem nás. Aut samozřejmě také a tak se do životů majitelů dieslových aut před pár lety vloudil pojem DPF, který občas dokáže zařídit pořádné komplikace.
Tři písmenka DPF je zkratka pro Diesel Particulate Filter, česky filtr pevných částic. DPF filtry v autě mají majitelé vozů s dieslovými motory vyrobených po roce 2006, některé automobilky s ním ale začaly již v roce 2000. Důvodem k tomuto kroku bylo zpřísnění emisních norem EU. Filtr pevných částic jednoduše řečeno filtruje pevné částice výfukových plynů a zachytává je.
Tak jako jakýkoli jiný filtr, i DPF se po čase může zanést a přestat fungovat tak, jak má. K jeho čištění pomáhá regenerační proces, kdy dojde k tzv. vypálení filtru, tedy řídící jednotka zvýší teplotu výfukových plynů a je potřeba delší plynulá jízda ve středních otáčkách. Pokud nedochází k regeneračnímu procesu nebo je přerušen, může dojít k vytvoření usazenin ve filtru a snížení výkonu vozidla, což může v dlouhodobém hledisku vést až k poškození motoru. V této fázi už není dobré spoléhat na regeneraci nebo se filtr snažit vyčistit svépomocí, ale obrátit se na servis pro efektivní repas DPF a s tím spojené jeho bezproblémové fungování.
U moderních aut je mnoho vybavení i funkcí řízeno elektronicky a tak se často stává, že na úplné základy zapomínáme. Svítící kontrolky není radno ignorovat, protože i technologiemi nabité auto může mít vybitou baterku. Některá auta již umí předcházet jejímu vybití a zhasínají například zapomenutá světla, ale většinou nás naše zapomnětlivost stojí možnost nastartovat. Proto by v základní výbavě každého řidiče měla být nová nabíječka autobaterií, aby se vybitá baterka měla kde dobít a auto nám mohlo zase bez problémů fungovat.
S nostalgií někteří majitelé aut vzpomínají na staré vozy, které si opravili v garáži a jejich motory byly jednoduché. Moderní technologie nám na jednu stranu usnadňují život i zvyšují komfort při jízdě, když se ale něco porouchá, pořádně nám život zkomplikují. Je proto nejlepší vždy jezdit s autem tak, abychom mu co nejméně škodili a jeho životnost spíše zvyšovali, než úmyslně snižovali.